Saturday, October 11, 2008

جرئ شوية

بسم الله الرحمن الرحيم
***************
انا كان بقالي كتير
مش بكتب
ويمكن مش بزور مدونات
وكمان مش برد علي كومنتس
بس يمكن كنت مشغولة شوية
علشان كدا فكرت شوية
هو انا لازم اكتب!؟
هو انا لازم اتابع
هو لية
كل حاجة حلوة في حياتنا بتقي في اولها
وبعد كدة بتبقي روتين
فكرت شوية كدا وقولت
انا عملت المدونة دي لية
علشان اكتب فيها اللي مضايقني
او افضفض فيها
واخد اراء الي حواليا في حياتي
ولا لية بالظبط مهو اكيد في سبب
المهم فكرت شوية الفترة اللي فاتت
ولاقيت ان شهرة اي انسان في عالم التدوين
في بلدنا العزيزه
اصبحت سلاح ذو حدين
واقصد كل حرف في هذه الجملة
بمعني
علي اد ما الواحد بيقي مبسوط انة اتشهر
ومدونات كتير تعرفة
كمان بتحب كتاباتة وبتحب تدخل تتطمن علية
وومكن الموضوع يوصل
انهم يتواصلو مع بعض علي النت
انا مثلا
عندي صحاب كتير من المدونات
بكلمهم علي النت او فيس بوك
المهم
علي اد ما انا شايفة اني كسبت كتير وعرفت ناس اكتر
وحبتهم واحترمتهم
علي اد ما انا شايفة انة
منفعنيش للدرجة
اني انفذ فكرة
المدونة
واعتقد كتير مر بالاحساس دة
لو جيت مثلا يعني
قولت انا عندي مشكلة
من اي نوع
هلاقي ناس كتير بتقولي
انت ازاي تتكلمي في حاجة زي دي
او تعلق علي تصرفي بصفة انهم
اخدين عليا واني هتقبل منهم الكلام
مع اني في نفس اللحظة انا مش شايفة اني غلط لما اتكلمت
بالعكس
حتي لو اللي حكيت عنة لايليق بيا ولا بشخصيتي
فهو حقيقة وحصلت
وممكن غلط فيها هو انا مش انسانة بردة ولا اية
علشان كدا لاقيت الشهرة
بتقيد
بتخليك متكتف
بتتكلم بالشوكة والسكينة
بقي الروتين بيخنق
بقيت لواتكلمت في موضوع مش متعودينن او باسلوب مش اخدين عليك فية
تبقي انت عملت غريبة وازاي وتحسب عليك
وتلجا تعمل بلوج تاني باسم تاني علشان تكتبت من غير ما حد يعرفك
اعتقد اننا في العالم الافتراضي دة
بنهرب من الواقع
وعلي راي نوني الله يمسيها بالخير
بتقول النت جزء من الناس اللي مقعدة نفسيا
ومش عارفة تعيش حياتها في الحياة العادية
وجاية تطلع بلاويها في النت
او لقو ان النت بقي المنفذ الغير مرئ
اللي تقدر تتكلم فية براحتك
تصدقي حتي النت دلوقتي مبقاش كدا هههه
بقينا حرصين
علي المحافظة علي شكلنا ادام الناس
ونداري العيوب ونجمل
ولانكدب ولكن نتجمل
علشان كدا قررت
اني اكسر كل الحواجز
وادعو كل من مر بهذة التجربة
ان لايدعها تمر مرار الكرام
ويبقي الوضع كما هو علية
ولكن يرفض
ويكتب بحرية تامة
كل اللي يحبةة
ولا يبالي باراء الناس
لان لو حتي جوانا عيوب ممكن نساعد بعض في حلها لكن دفنها مش هو الحل
ولا انتو شافين اية!!!!!!!!!!!؟؟

Followers

اهداء الي ارواح اموات المسلمين والمسلمات اجمعين

يارب كل اللي هيقراها تكتبلة حسنة وتيسرلة حد يقراهاله
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين
الرحمن الرحيم
مالك يوم الدين
اياك نعبد واياك نستعين
اهدينا الصراط المستقيم
صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولا الضالين
امين
قل هو الله احد الله الصمد لم يلد ولم يولد ولم يكن لة كفوا احد

اللهم اغفر لهم ذنوبهم
وارحمهم ياارحم الراحمين واجعل قبورهم روضة من رياض الجنةلاحفرة من حفرالنار
واجعل مثواهم الجنةونجهم من النار ويسرحسابهم امينن

اصحو فوقو يابشرر كفايةاستسلام

اصحو فوقو يابشرر كفايةاستسلام
لاللمخدارات لاترمي نفسك للهلاك ان لجسدك عليك حق

رسول الله ص شفيعي يوم الحساب

رسول الله ص  شفيعي يوم الحساب
اقرب لي من روحي

هدفنا تطبيق وليس مجرد كلام

هدفنا تطبيق وليس مجرد كلام
حب الرسول صلي الله علية وسلم باتباع السنن

بحبكم في الله

بحبكم في الله
اصدقائي

دة مصيرعريس مني لو فكر يزعلها

دة مصيرعريس مني لو فكر يزعلها
اديني بقولك اهو شكلك هتيجي لقضاكlol

افعل ما شئت ان الله يراك

افعل ما شئت ان الله يراك
من يتق الله يجعل لة مخرج ويرزقة من حيث لا يحتسب

يسبح لله من في السماء والارض

يسبح لله من في السماء والارض
سبحان الله وبحمد سبحان الله العظيم

اسكندريةمارية وتربهازعفران

اسكندريةمارية وتربهازعفران

اسكندرية يا اسكندرية

اسكندرية يا اسكندرية

عمود السواري

عمود السواري