Wednesday, November 12, 2008

احلي تاج سعادة

بسم الله الرحمن الرحيم

**************

تاج

محمد

هل تبحث عن السعادة

ومن منا لايبحث يامحمد

انا رديت علي التاج اهو

يارب تعجبك اجاباتي

وسعيدة بمعرفتك جداااااا


وشكرا علي التمرير


ندخل علي الاسئلة

..................................



السؤال الأول:ماهى السعادة من وجهة نظرك؟

دايما كنت بقول السعادة

هو انك تشعر برضا ربنا

فابيخليك ترضي علي حياتك وبتلاقي الدنيا احلي

والسعادة نسبية

ممكن حاجة صغيرة قويييييييي تفرحني

وف نفس الوقت متفرحش غيري

وانا عموما اقل حاجة بتفرحني

وادق التفاصيل

ومش شرط تبقي حاجة كبيرة



السؤال الثانى: كيف تصل إلى السعادة؟

ممكن عن طريق انك

تعمل كل اللي عليك

وتثق ان ربنا معاك ومش هيسيبك

وقتها هتصل للسعادة

بسبب اليقين

والايمان بشئ


السؤال الثالث: هل السعادة وهم أم أنها حلم صعب؟

السعادة شئ نسبي زي ماقولت

بس عمرها ماكانت وهم

بس علي ما اعتقد السعادة دي نعمة من نعم ربنا

واللي بيديهالة

يابختة

ويارب نكون منهم


السؤال الرابع: هل السعادة طريق للنجاح ؟

وضح؟

وضح فكرتني باسئلة الامتحان

السؤال بيقول علل

اكيد لما هتبقي مبسوط وسعيد

هتحب تعمل كل حاجة

ويبقي عندك امل في الحياة

بس علي ما اعتقد هي سبب من الاسباب

مش كل الاسباب

السؤال الخامس: ماهى أكثر اللحظات التى شعرت فيها بالسعادة؟

ممممم

يا اما انا مش فاكرة

يا اما انا مشعرتش بسعادة

بس لما كنت بنجح بفرح

بس السعادة الدائمة دي

لا لسة

بس املي ف ربنا كبير



السؤال السادس:هل ممكن أن تحقق كل شىء؟


ممكن طبعا

مفيش حاجة في الدنيا مستحيلة

بس

انت وارادتك وعزمتك بقي

وانا اتمني اني احقق كل شئ

او حتي شئ واحد

هههه


السؤال السابع: السعادة تجعلك تقبل على الحياة أم لا؟

طبعا تقبل وتقبل وتحب الحياة والدنيا واللي حوليك

وتبقي حاسس انك طاير ف السما


السؤال الثامن: هل أحسست يوما انك وصلت لقمة السعادة؟ا


مرة




السؤال التاسع: لماذا تمر أوقات السعادة بسرعة؟

والله معرفش انا كمان بسئل نفسي نفس السؤال

بس اعتقد

هي بتمرعادي بس احنا من كتر الفرحة

بنحس انها بتجري بسرعة


السؤال العاشر: هل ترى السعادة فى التدين؟


مفيش حاجة اسمها السعادة في التدين

اصلا احنا المفروض يبقي الدين والحياة

حاجة واحدة متعرفش تفرق بنهم

لكن احنا خلينا الدين زي الزيت

والمية

في فاصل بنهم

اكيد احنا جينا ورايحين لربنا

يبقي لما نقرب منة هنسعد

في مثل بيقول

من جاور السعيد يسعد

فمابالك لما تجاور الملك

الي خزائنة لاتنفذ

هيكون نصيبك اية

ومش دنيا بس

لا واخرة كمان

وهو المطلوب اثباتة

السؤال الحادى عشر: هل أنت متفاؤل وعندك أمل؟

وضح؟

اة انا عندي امل


لو بطلنا نحلم نموت

لكن متفائلة

احيانا

لكن متقدرش تقول صفة فية

بس هي فيا والله


السؤال الثانى عشر: إذا شعرت بالحزن ماذا تفعل؟

اعيط

ههههههههه

هعمل اية

زي ما انا عاملة كدا

ادعي ربنا يفك الهم الحزن

واسمع سورة يوسف

علشان بتفك الهم والحزن

وكمان انا بموت فيها


السؤال الثالث عشر: هل يستمر معك الحزن فترة ام ينقضى فى الحال؟

لالا لاينقضي في الحال

دة هو الحال اصلا

ههههههههه

بس انا من النوع اللي قوية شوية

مش بحب اسيب نفسي

عايشة فترة بفكر ف حاجة واحدة وبحاول اشغل نفسي والهيها بس بفضل حزينة

من جوايا

ومش بنسي بسرعة

السؤال الرابع عشر: ما رأيك فى الأفراد المتشائمين؟

مممممممم اجدع ناس

هههههههه


لا والله انا مش بحب التشائم يبقي

صفة

ممكن فترة كدا تحس بتشائم لسبب موقف او اي حاجة

وبعدها ينتهي

لكن متبقاش الصفة بتبقي مش حلوة

مش عايزة اغلط احسن يكون حد من صحابي متشائم ويزعلو مني

انا قولت اجدع ناس


بهدي التاج

لكل اللي يحب ياخدة

وكل صحابي

اللي عندي لينكات مدوناتهم

ومش هغصب عليكم

علشان متضربونيش


عايزين مني حاجة تانية

طب

يلا

سلام

Followers

اهداء الي ارواح اموات المسلمين والمسلمات اجمعين

يارب كل اللي هيقراها تكتبلة حسنة وتيسرلة حد يقراهاله
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين
الرحمن الرحيم
مالك يوم الدين
اياك نعبد واياك نستعين
اهدينا الصراط المستقيم
صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولا الضالين
امين
قل هو الله احد الله الصمد لم يلد ولم يولد ولم يكن لة كفوا احد

اللهم اغفر لهم ذنوبهم
وارحمهم ياارحم الراحمين واجعل قبورهم روضة من رياض الجنةلاحفرة من حفرالنار
واجعل مثواهم الجنةونجهم من النار ويسرحسابهم امينن

اصحو فوقو يابشرر كفايةاستسلام

اصحو فوقو يابشرر كفايةاستسلام
لاللمخدارات لاترمي نفسك للهلاك ان لجسدك عليك حق

رسول الله ص شفيعي يوم الحساب

رسول الله ص  شفيعي يوم الحساب
اقرب لي من روحي

هدفنا تطبيق وليس مجرد كلام

هدفنا تطبيق وليس مجرد كلام
حب الرسول صلي الله علية وسلم باتباع السنن

بحبكم في الله

بحبكم في الله
اصدقائي

دة مصيرعريس مني لو فكر يزعلها

دة مصيرعريس مني لو فكر يزعلها
اديني بقولك اهو شكلك هتيجي لقضاكlol

افعل ما شئت ان الله يراك

افعل ما شئت ان الله يراك
من يتق الله يجعل لة مخرج ويرزقة من حيث لا يحتسب

يسبح لله من في السماء والارض

يسبح لله من في السماء والارض
سبحان الله وبحمد سبحان الله العظيم

اسكندريةمارية وتربهازعفران

اسكندريةمارية وتربهازعفران

اسكندرية يا اسكندرية

اسكندرية يا اسكندرية

عمود السواري

عمود السواري