بسم الله الرحمن الرحيم
بكمل باقي موضوع الحب
واحكي بقي عن صداقتي من صغري لغاية دلوقتي
اول حد هحكي عنة
صدقتي الانتيم
عايزة احكي القصة من اولها جت اازاي
واد اية ممكن تفارق ناس وتسيب ناس وترجع لناس
صدقتي الانتيم اسمها مروة
بندلعها نقولها ميرو
انا ومروة صداقتنا لبعض جت بطريقة حلوة
يعني مش من النوع اللي ما محبة الا بعد عداوة
يعني انا وهي استلطفنا بعض من اول مرة
المهم القصة جت اازاي هطول عيليكم شوية بس انا عايزة احكي ذكرايات الطفولة حتي الكبر
انا اول ما دخلت الاعدادي
اتصاحبت علي واحدة اسمهاريهام
انا وهي كنا صحاب قوي وبنذاكر مع بعض وكدا
وبعدين دخلت تانية اعدادي
انا بقيت في فصل وهي في فصل تاني
قعدت مضايقة وعايزة ابقي معاها وحاجات كدا وهي كمان
حاولنا نبقي مع بعض منفعش رضيت بالامر الواقع واتفقنا هنتاقبل في البري
انا قابلت مروة في تانية اعدادي كانت قاعدة جنبي في الديسك
المهم كانت قاعدجنبنا واحدة تانية اسمها اسراء
ماكنتش عايزنا نقعد معاها ولا احنا بس ابتدينا نتعود علي الوضع لان اللي عايز يقعد ادام لازم يستحمل تلاتة في الديسك واللي ورا يبقي اتنين او واحد
ابتدينا نتصاحب بس لاقيت نفسي بميل لمروة اكتر وتقريبا هي كمان مش هفتي
ريهام كمان اتصاحبت علي اتنين في الفصل بتاعها
وكنا بنتقابل في البريك بس كنت بضايق منها علشان مش بعرف اقعد معاها لان اللي اتصاحبت عليهم كانو بيجو وكدا
المهم حسيت ان انا وهي ابتدينا نبعد واللي اتصاحبت عليها ماكنتش زينا كانت بنت مدلعة واخدة باله من نفسها وكدا واحنا كنا محترمين وفي حالنا
فنصحتها وقولتها دي مش كويسة قالتلي لا دي كويسة قولتلها براحتك وبعدنا عن بعض زعلت موت اني خسرتها
كنت بحبها قوي وكدا بس قولت هي حرة مش هفرض نفسي علي حد
الوقت دةكنت بتقرب من مروة
وبقينا صحاب خلاص
دروس مع بعض خروج مع بعض هي بتجلي انا برحلها وكدا
متصحبتش علي اسراء زيها بس كانت صحبتنا بردة بس حسيبت مروة فيها حاجات كتير من شخصيتي وبنفهم بعض
المهم حصلت نفس الماساه اللي حصلتلي مع ريهام
لما طلعنا تالتة انا في فصل ومروة في فصل
كنت زعلانة وكل ما اتعود علي حد اسيبة
حاولت انقل لها منفعش بس كانت فية ميزة في تالتة اعدادي مفيهاش اعمال سنة فاماكناش بنروح المدرسة اساسا وبعدين كنا بناخد الدروس مع بعض
بفاكنا بنشوف بعض كل يوم وتليفونات وكدا
عديت الايام ودخلنا الثانوي
وبما اني فقرية كالعادة
مروة في فصل وانا في فصل زعلت طبعا كالعادة زعلت بس خلاص اتعودت علي كل حاجة احبها في حياتي متجليش
اتعرفت علي ناس تانية
وكانو كويسين قوي
بس طبعا علاقتي بمروة منتهتتش
بنشوف بعض في البريك كالعادة
وفجاءة
حصلت المشكلة الكبري واول نكسة في صداقتي مع مروة
اتعرفت علي واحدة وكانت بنت مش كويسة
اول ما شوفتها عرفتها من نظرة عنيها
لاني عندي الحاسة السادسة
قولتلها دي مش كويسة ومش زينا قالتلي اعمل اية انت عارفاني مش بحب اكسف حد وكدا
ومروة فعلا طيبة موت ومش بتحب تكسف حد
المهم البنت مفضلتش مستسلمة للامر اني في حيات مروة
ابتدت تفرق بنا
ابتدت تاخدها مني كليتا
ومروة بتروح
عملت فيها كل حاجة وحشة اولها الخيانة
ولازقت الخيانة فيا
قولت لابقي دي عايزلها قاعدة
كانت بتلعب في الموسيقة وانا بنت خالي بقي كانت بتغني وبتعزف وكانت كل ما ادور عليها في المدرسة الاقيها في الموسيقة كانت المطربة الاولي في المدرسة
سئلتها عليها قالتلي دة مش كويسة واكتفي بذكر الكلمة دي لان الكلام اللي اتقال مش حلو
المهم
قولت انا كنت شاكة وبعدين لمالاقيت مروة بتبعد
ابتديت ابعد مش بتقف تستناني
علي طول مع التانية اللي مش هقول اسمها
ونتقابل صدفة في البريك واسلم عليها
تسلم عليا كننا بنقضي واجب
كنت مخنوقة موت صحبتي دي ولا متهيئلي
بقيت مش بحب البت اللي فرقت ما بنا دي خالص
وحاولت علشان تكسب مروة اكتر تقربلي
بس انا ادتها الوش الخشب طالما مش ببحبك مش هنافقك واصاحبك خلاص انا اخدة موقف منك ومع السلامة مش عايزين ذنوب منك
بعد ما اتقرصت منها
عرفت اني كان معايا حق
ماكنتش بحب اضغط عليها في انها متكلمهاش علشان متقولش دي عيزاني ليها بس ومش عايزاني اتعرف علي حد غيرها
اوحتي افرض نفسي عليها باي طريقة
كان في صحابنا عارفين انا ومروة اية
قالولوي انتو مش بتكلمو بعض قولتلهم اة قالولي لازم نصالحكم
فا حاولو يصالحونا
واتصالحنا بس بعد اية بعد ما مروة للاسف اتقرصت من البت دي قرص وحش زعلت علي صدقتي موت وكنت نفسي اموتها البت دي من الغيظ
قولت خلاص حسبي الله ونعم الوكيل عرفت انها كل اللي بتعلمة في مروة بتقولها دي مني اللي بتعملة ومش هوضح هو اية لانها حاجة شخصية بمروة
المهم مروة قالتلي انا مصدقتش فيكي وكدا قولتلها الحمدلله
بس ربنا ظهر الحق لان الله يمهل ولا يهمل
دخلنا تانية ثانوي بس انا دخلت ادبي ومروة دخلت علمي
قولت مش مشكلة اهو البت دي مش هتبقي معاها لانها دخلت ادبي زي
بس لسؤ الحظ ان البت دي اخدت فلسفة وكان عدد اللي اخد فلسفة قليل فبقت في الفصل مع مروة لتاني سنة
مروة خلاص عرفتها علي حقيقتها
بس من طيبتها كل ما بتيجي تكلمهابترد عليها وبتكلمها
قولتلها البت دي تاني ارحميني بقي منها
قالتلي بتكسف وكدا قولتلة لا متتكفيش طالما هتضرك ابعدي عنها واسمعي كلامي بق
ولاول مرة مبقاش سلبية واحافظ علي صدقتنا
عديت السنة دي وجينا في تالتة مروة حولت ادبي طبعا السنين بتعدي هو مش هقعد احكي اللي حصل فيها زي الافلام
وانا حولت منازل :)
علشان كان عندي ظروف صحية وعملت عمليتنين فاخبطين في الراس توجع فا ماكنش ينفع افضل في المدرسة قعدت شهرين مش بروح دروس مابلكم المدرسة
المهم كنت باخد مع مروة الدروس كالعادة
كاان عندنا درس الاقتصاد
عمرنا ما ذكرناة
كل مرة اقول لمروة هنحل الامتحان ازاي تقولي نستعين بالمذاكرات
وفعلا ماكنش بنفتحة بس الحمدلله قبل الامتحان ذكرنا واحنا اصلا مش بنعرف نغش احسن تفهوني غلط
انا بريئة يابية
من غشنا فاليس منا المهم
جة بقي وقت التنسيق وانا كنت عايزة ادخل فنون جميلة ومروة قالتلي هدخل تربية
قولتلها انا مش بحب التربية ومش عايزة ابقي مدرسة وماليش خلق مع اني تدريسي هايل كنت فاتحة حضانة زمان لاطفال البيت:(
جة التنسيق
........
انا جالي تجارة قولت خلاص ادخل تجارة انجليش
جيت لاقتها اخدة اكتر من مجموعي نص درجة تخيلو النصيب
زعلت قولت انا مش هفضل في الكلية دي لحظة واتخنقت
سئلت مروة جالك اية كنت متوقعة طبعا تربية قالتلي اداب
قولتلها بتهرجي قالتلي والله قولتلها هجيلك وحولت فعلا علشان نبقي مع بعض وعلشان كانت تالت رغبة ليا بعد فنون وتجارةانجليش هي اداب اثار
صدمت وانا بحول
ان المحولين ملهمش الاقسام اللي فيها شروط
قولتلهم ازاي وعملت شهيدة
قولت خلاص هتكل علي الله واكتب اثار يمكن تجيلي ومروة كمان اثار
المهم كان احسن يوم اللي شوفت فية النتجية بتاع التنسيق الداخلي انا ومروة اثار مع بعض لولولولولوييييييي
طبعا كنا فرحانين بالقسم علشان الرحلات واحنا طول عمرنا قاعدين في البيت لا بنروح ولا بنيجي
فاكانت النور الللي جاي من الظلام بالنسبةلينا
وكانت الصدمة
كلية صعبة موت لغات يوناني ولاتيني ومواد فظيعة قولنا كان يوم مش طالعة شمس اللي دخلنا فية اثار
الحمدلله انا وصدقتي بنشجع بعض دايما علي المذاكرة هي تصحيني وانا اصحيها نسهر نذاكر وبننجح وبنجيب تقديرات كمان
ونجحنا السنة دي انا وهي وجبنا جيد واماني بنت خالتها معانا كمان في القسم
اتعرفنا علي بنات كتير بس كلهم صحاب مش اصدقاء
لان في فرق عندي بين الصحاب والاصدقاء
مش اي حد بحكيلة ادق تفاصيلي الا الاصدقاء الصحاب طياري كدا كل فين وفين
المهم حصل وا ن واحدة حاولت تتصاحب علي مروة زيادة وكانت في الاول كويسة وكنت بحبها وبقول عليها طيبة
وبعدين لاقنها بتقرب من مروة وعمالة تبعدنا وكننا مش موجودين
وتدخل تسلم عليها وكننا مش واقفين واما تفتكر تسلم عليا انا واماني
واتخاصمت انا ومروة بعد زمن من الاستقرار السياسي مع بعض
بسببها
بصراحة مبقتش بحبها زي الاول
اعترف
بغير علي مروة لكن مش عايزاها تبقي ليا لو حدي لا طبعا حرام لاني مش انانية بس بتغاظ لما بلاقيها بتبعد عني وبتروح لحد تاني لان هي عندها لا مبالاة شوية وبتفرسني ساعات
بس لما حد يدخل وسطنا يا يبقي كويس معانا كلنا يا اما بلاش لكن ميفرقش بنا وافرح بية دي صداقة العمر من اعدادي واحنا اهو رايحن سنة رابعة يعني ليسنس شوفو بقي كام سنة
بتمنلها الخير دايما يارب
ويارب يحققلها كل اللي بتتمناها والحلم اللي حلمتهاها يتحقق واشوفها عروسة واشيل ولادها
دايما انا وهي بنتخانق اني مش هجوز بنتها لابني وكدا وهي كمان تقولي هي بنتي تبص لابنك انت والكلام دة
بس هو كلة هزار لو ابني حب بنتها او العكس هتبقي بنتها اكتر من بنتي وهي هتكون كدا من غير حاجة الخوف اننا نعنس انا وهي ومنخلفش
امال هعمل حمي علي مين
يارب نفضل اصدقاء واخوات العمر كلة وميفرقش بنا الا الموت
انا عارفة اني حكيت كتير بس اللي بقولة ولا حاجة من حكياتي انا وهي وذكريتنا مع بعض من الطفولة حتي الكبر
بتمني لكل الاصدقاء ميخنوش بعض ويبقي الحب لوجة الله لان ما تقابل مسلمين وسلمو علي بعض الا وربنا غفر لهم ذنبوهم لغاية ما يمشو
مبالك لما تحب حد من قلبك وتتمنالة الخير زي ما بتتمني لنفسك
الصداقة حاجة جميلة ياريت اللي يلاقيها يحافظ عليها وميضيعاش لانها مش بتتعوض
ابدا
هتكلم المرة اللي جاية عن انتيم تاني في حياتي لكن بعيد عني
بس بحبها قوي وبتمنالها الخير ويارب نبقي دايما انا وهي اصدقاءمش هقول اسمها بس هخلي البوست الجاي باسمها علشان نعرف هي مين يلا سمحوني طولت عليكم بس حبيت احكي كل اللي في قلبي من غير ما خبي حاجة مضياقني
وشكر ................
سلام
سلام