Monday, February 4, 2008

كمان تاج علشان تبقي خبطتين في الراس

بسم الله الرحمن الرحيم

تاج تالت
من الصديق العزيز
محمود
احب اقولة شكرا علي التاج
وانة افتكرني
وهو فعلا انسان شهم و خدوم وساعدني في حاجات وعرفني حاجات في عالم التدوين والنت عموما
انا ماكنتش اعرفها واحلي حاجة فية انة بيعمل حاجة وهو مبسوط انة عرف اللي ادامه حاجة
بشكرك ويارب دايما
واتمني اننا نفضل دايما نكن لبعض الاحترام والتقدير
الام وامال
كفاية كدا كلام علية

اسمك؟
لالااا معندناش حريم ينكشف اسمهم علي حد
بس اسمي صغير هكتبة ومحدش هياخد باله منة
مني

اسم الدلع المشهورة بيه وسط أصحابك؟
فيةبيقولي موني وفية بيقولي منمن وفية بيقولي منوسة
والبت مروة بتقولي مونةوكان حد عزيز عليا بيقولي مونتي

كنت طالب شاطر في المدرسة؟

اية الاحراج دة هتفكرونا لية باايام المدرسة
هو انا كنت لحد5ابتدائي شاطورة
جيت في اولي وتانية اعدادي قولت اريح شوية من المذاكرة ومن بعدهم الشطارة
مسكتني تاني لحد دلوقتي
الله اكبر عليا
مجال دراستك.؟
اداب قسم اثاريوناني روماني جامعة اسكندرية بلافخر
ايه كانت أحب مادة ليك في المدرسة و الكلية؟
في المدرسة كنت بحب الدراسات والعلوم
في الكلية بحب مادة فخار وعملةوتنقيب في مواقع اثرية
وتاريخ ميسيحي وعمارةاسلامي
واللغات يعني بجيب فيها تقديرات هي صعبة بس بحبها
يوناني ولاتيني والترم اللي جاي فرعوني

كنت عايز تطلع ايه و انت صغير؟
سفيرة مصر في اي دولة ومحافظة اسكندريةةةةةةةةةةةةةةةة

اسم مدونتك؟
my hope$
لماذا اخترته؟
عادي كنت هعملة ماي سكريت وبعدين قولت هسيح لنفسي اون لاين فاخليتة هوبس
و ما هي نيتك من اختياره؟

شوية حاجات بحلم بيها ونفسي احققها فقولت المدونة هتمثلها والاسم عنوانها

صورتك في المدونة ... رمزيتها؟
صورة بنتوتة جميلة بحبها قوي اول ما شوفت صورتها سميتهامياسة
ولما عملت المدونة بنفس الاسم قولت تبقي دي صورة مياسةبقي
ترمز للسلام والاحترام والرقة والحنية والشباب والبنوتة ونظرة حزن فيها امل
هل فكرت في اغلاق مدونتك؟

لا بس فكرت اني مدخلش نت كتير بالتالي مش ههتم بالمدونة وصحابي مش هيسئلو فيا
وندمت اني عملتها علشان خلتني اتعلق باصدقاء كتير وخايفة
يوم ما اخد القرار اني ابطل نت اني مشفهمش تاني
مش بحب اتعلق بحد ولما بلاقي نفسي بتعلق بشدنفسي من الاول علشان متعبش في الاخر

والسبب؟
مفيش اسباب اصلا مش قولت مفكرتش
هي سيرة
...........
لماذا دخلت عالم التدوين من الأساس؟
لا بقي انت اخدت عليا قوي

عادي البت نرمين صحبتي عملت مدونة وقعدت فترة كبيرة ادخل عندها
واعلق واقرا فا لما علقت مرة قالتلي متعملي مدونة
قولتلها انا بتكسف وخيبة ولخمة وكدا هكتب اية قالتلي هبلي واكتبي اي حاجة محدش لية حاجة عندك
انت حرة اكتبي اللي في نفسك وبالطريقة للي تعجبك وفعلا عملتلي
طلعت عنيها في الاول عقبال ما فهمت وبعدها اتكحرت وبقيت بعرف اكتر منها
ناناناناناااااااااااااا يانوني
وش بيطلع لسانة:ح
أحلى جملة قيلت لك في وصف مدونتك؟
يييييييييي كتيرررررررر
انا بلا فخر مدونتي تحفة مش محتاجة اقيمها
احم احم
يعني بصراحة في ناس كتير بتجاملني وبتقولي مدونتك ظريفة لذيذة اسلوبك مش بطال

كدا
الله يجبر بخاطرهم

التعليقات بالنسبة لك .. أهميتها؟
لالالالالالالالا التعليقات دي حوار تاني
انا بفرح بيها موتتتتتتتتت
وبحس ان في حد معايا واني مش لوحدي في الدنيا دي ولا العالم دة
وان في حد بيعبرني من غيراي مقابل
بفرح اكتر بالناس اللي بتجيلي من غير ما اكون رحتلهم يعني اللي مش بيردو
الزيارة بحس انهم فاكرني حتي وانا نسياهم بشكرهههههم موتتتتتتتت

ما أحلى بوست كتبته؟ ضع اللينك ثم اذكر لماذا؟
بس لو شايفين في حاجة تانية حلوة تبقو تقوليلوي
لماذا بقي الاول علشان كنت بكتب باحساس شويةوبخنقة
التاني والتالت علشان قريبن لحقيقة واحدة في حياتنا
أحلى مدونة قرأتها؟
انا كنت قولت في البوست اللي قبلة علي مدونتين اللي كنت
بتابعهم ايام ماكنت مش عندي بلوج وبتابع نرمين بس

فا كنت بتابع زي الهوااااااااا
بس وبعدمادخلت
عجبتني مدونات كتير زي مثلا
دكتور روفي انين الناي
واحمدصلاح تنفيس
وطهقان وطقهانة
عايزة اتجوز
كتيررر مش قادرة اجمع ذاكرتي دلوقتي
بس ماكنتش اعرف ازاي ممكن اعلق وكنت لخمة البت نرمين علمتني الاروبة
واول حد علق عندي في الناس اللي معرفهاش كان حاتم صاحب مدونة ولـــــــــــــو
الباقي كانو اصحابي في الكلية بيدخلو ينفعوني وكنت بكتب
كل كام يوم بوست فاا مش بلحق حد يلعق ولا كنت بزور حد علشان حد يعرفني
لا وبكل برود قاعدة متسنية التعليقات نرمين قالتلي وهتجيلك منين
لازم تدخل وتعرفي الناس عليكي كل حاجة عيزاها وانت قاعدة
ههههههههه

حد قل أدبه في التعليق .. عملت ايه؟
لا الحمدلله بس في ناس صحابي دخلو زرو معايا في المدونة ومسحت الكومنت دة

وفي مدون دخل قالي قبل كدا احنا مالنا ومال علتك بتحكي عنهم لية دخلت عندة المدونة لاقتها كلهاعائلية قولتلة ما انت المدونة كلها عائلية اهو
استغربت موت!!!!!
إيه اللي هيحصل لايميلك لما تموت؟
هيموت.....ان شاء الله الميل مش هيعش كتير زي صاحبتة

اديت الباسورد لحد قبل كدة؟ايه كانت علاقتك بيه؟

اة اديت

عادي البت نرمين

كانت بتعملي المدونة

ادتها الباس

واديتة لمروة صحبتي لما انت بيقطع وبكلم حد بتصل بيها تفتح علشان تقول لصحابي اني مش هفتح تاني
شخصيتك... نوعها ايه؟

انطوائية مش اجتماعية ولا بعرف اتعود علي حد بسهولة ابداااااا

مهما تعملو فيا لازم ادرس الشخصية شوية علشان اعرف اتعامل معاها

مودك ايه؟
حاليا حاسة بالاعودة اللي الماضي ويارب اللي جاي يبقي احسن
الأكلة المفضلة؟
بلاش السؤال دة علشان هعمل رجيم وعايزة ربنا يكرمني

يعني ممكن اقول كام اكلة علي الماشي

حمام محشي فريك

بالاولاوية ياجدعان
محشي كرومب
ياسلااااااااااااااام
فراخ مشوية
رزمعمر
بيتزا

شيش طاوق

بيكتا..شاورما جمبري

السفر بالنسبة لك؟

بحب اني اسافر بس مش بحب المواصلات والطريق بحس اني زهقت وعايزة اوصل

صفات أخدتها من بابا؟

اروبة زيه
ومش سهلة
ومش بعرف حد عني اي حاجة

من الاخر انا وبابا مش بنعرف نتعامل مع بعض علشان فينا كتير من بعض

فا بيقعد يقولي مش عليا انا الكلام دة وانا اقولة مش عليا نا كمان
انا هارشة كويس
مش بنريح بعض من الاخر
ونسمع ونفكر ونرد بعدين
صفات أخدتها من ماما؟
تقريبا مفيش كتير
يعني ماما لذيذة كدا واجتماعية وتتصاحب علي كل البشر

وكمان تحب الهيصة والدوشة ونابحب الهدؤ

وكمان متقلبة موت في ثانية تتنرفز وفي ثانية تهدي انا لا بتنرفز ببطئ وبهدي ببطئ

حتي الاكل مش بعرف اعملة زيهااااااااا
اكلها تحفة وانا لازم تلاقيه ياباسل ياحادق يا مستوي قوي يا نيي خالص

هههههههه بس في امل مني يعني احسن يكون جايلي عريس من المدونة ويرجع في كلامة

ههههههه

أكتر 6 حاجات بتكرهها؟


الخيانة


الخيانة

.
.

الخيانة

الحقد او ان حدلما يلاقي حد بيعمل حاجة غلط يفضل يتريق علية ويسيحلة وسط الناس علشان يحرجة بغلطتة
اسلوب خنيق

الكدب
ان حد يبص للافي ايد غيرةويحسده

أكتر 6 حاجات بتحبها؟

الله ورسولة صلي الله علية وسلم

الحب

الاخلاص

الصدق

الحنيةوالطيبة

مساعدة اليتيم

الشغل بالنسبة لك؟
لسة مشتغلتش طالبةزغننةلسة
بس لو اشتغلت شغل بحبةهيبقي مهم جدا بالنسبة لي
وانا بحب اتبع طريقة ان الله يحب اذا عمل احدكم عمل ان يتقنة
ايه الكمبيوتر و النت بالنسبة لك؟
صديقي الوحيد اللي مش بشوف غيرة طول ما انا قاعدة لوحدي وساعات بفضلة عن حاجات كتيرررررررر


وبصراحة كان عندي مشكلة ومفش غيرة اللي طلعني منها الي حد ما من غيرة مش عارفة كنت هعمل اية
تمرر التاج لمين؟
اللي عايز ياخدة ياخدة بردة الليست اللي علي الجنب بس مش هحرج حد اللي عايزة يتفضل اللي هيحس انة طويل وكدا خلاص ميتعبش نفسة
احنا عايزين نريح الزبون
علشان محدش يدعي عليا ولا حاجة وبعدين انا علي طول ديمقراطية بس بحب اخص التمرير
لاحمد صلاح تنفيس
والبت نرمين التاج دة واللي قبلة علي طول علشان قولتلك علية من زمان وانت مطنشة
ودكتور روفي لوماجوبتش علية قبل كدا
وزي الهوااا سموحة علشان هي قالتلي هاخد التاج اللي بعده
اي خدعة الباقي بقي في الليست اللي علي جنب
وممكن نزود كفراوي لو ماخدهوش اوكش ياكفكف
مقصررة معاك بس مش عارفة مال مدونتك معايا معلقة
سلاممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم

Followers

اهداء الي ارواح اموات المسلمين والمسلمات اجمعين

يارب كل اللي هيقراها تكتبلة حسنة وتيسرلة حد يقراهاله
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين
الرحمن الرحيم
مالك يوم الدين
اياك نعبد واياك نستعين
اهدينا الصراط المستقيم
صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولا الضالين
امين
قل هو الله احد الله الصمد لم يلد ولم يولد ولم يكن لة كفوا احد

اللهم اغفر لهم ذنوبهم
وارحمهم ياارحم الراحمين واجعل قبورهم روضة من رياض الجنةلاحفرة من حفرالنار
واجعل مثواهم الجنةونجهم من النار ويسرحسابهم امينن

اصحو فوقو يابشرر كفايةاستسلام

اصحو فوقو يابشرر كفايةاستسلام
لاللمخدارات لاترمي نفسك للهلاك ان لجسدك عليك حق

رسول الله ص شفيعي يوم الحساب

رسول الله ص  شفيعي يوم الحساب
اقرب لي من روحي

هدفنا تطبيق وليس مجرد كلام

هدفنا تطبيق وليس مجرد كلام
حب الرسول صلي الله علية وسلم باتباع السنن

بحبكم في الله

بحبكم في الله
اصدقائي

دة مصيرعريس مني لو فكر يزعلها

دة مصيرعريس مني لو فكر يزعلها
اديني بقولك اهو شكلك هتيجي لقضاكlol

افعل ما شئت ان الله يراك

افعل ما شئت ان الله يراك
من يتق الله يجعل لة مخرج ويرزقة من حيث لا يحتسب

يسبح لله من في السماء والارض

يسبح لله من في السماء والارض
سبحان الله وبحمد سبحان الله العظيم

اسكندريةمارية وتربهازعفران

اسكندريةمارية وتربهازعفران

اسكندرية يا اسكندرية

اسكندرية يا اسكندرية

عمود السواري

عمود السواري