Thursday, March 20, 2008

تاج جميل

بسم الله الرحمن الرحيم
اولا كل عام والاممة الاسلامية بخير بمناسبة المولد النبوي الشريف
ثانيا بعتذر لكل المدونين لاني مش بدخل نت كتير ووالله مش بلحق اقري ولا اعلق
والفترة اللي جاية هيبقي عندي امتحانات وبجد مش هعرف ادخل كتير فا ياريت تعذروني
وتسامحوني لما اخلص امتحانات ان شاء الله مش همشي من عندكم
واعتذار خصوصي
لسماح
زي الهوااا
ووالله ماكنت بدخل كتير وسامحيني ياموحة
بليز
وبعدين اسبكم مع التاج
اللي بعتهولي احمد خالد
صاحب مدونة امير الهدؤ مرسي علي التاج الحلو دة يا امير
: لو سألك غير مسلم عن نبي الإسلام بماذا ستجيبه في سطور ؟
رسول الله صلي الله علية وسلم افضل الخلق اجمعين
ارسل رحمة للعالمين وليس للبشر فقط
تحمل الامانة ووصلها علي اكمل وجة
وهي ان الله اله واحد لاشريك لة ولم يلد ولم يولد
وانةيحمل دين لاصحاب العقول
ولو لم اكن مسلما وسمعت احاديث الرسول علية افضل الصلاة والسلام والقران لدخلت في الاسلام وبدون تفكير في اي عواقب
انا مرات خالي اسلمت هي اجنبية لما قرت في القران
مراحل تكوين الجنين في رحم الام وكيف يصفها القران والنبي الامي بكل هذة الدقة
بصراحة الكلام مش هيخلص ولا يكفي ميت بوست
لو اتيحت لك الفرصة لرؤية النبي صلي الله عليه وسلم في أي مكان تريد أن تقابله ؟
انا بحمد ربنا ان اتيحت لي الفرصة وقابلتة ولكن في مكان غريب لم اتوقعه
ولكن لو اتيحت الفرصة لي مرة ثانية وبتمنه جدااااااا
يبقي يا في احب مكان لقلب الرسول صلي الله علية وسلم
يا في مكان انا نفسي اشوفة هو المسجد الاقصي
مالذي ستخبره به ؟
هقولة بحبك فداك روحي ودمي وكل نفس وكل دقيقة في عمري
انا قولتلة كدا فعلا وهقولة تاني وتالت ورابع ومليون
وماذا ستطلب منه ؟
هطلب منة الشفاعة وان اسقي منة شربة هنيئة مريئة لااظما بعدها ابدا
واني اكون في المقام الاعلي في الجنة معاه
اذكر مقولة قالها النبي صلي الله عليه وسلم لصحابي تمنيت لو كان قالها لك ؟
في كلام قالة ليا انا شخصيا
بحب افتكرة دايما
انا ارسلناك رحمة للعالمين
وفعلا هو احن انسان علي وجة الارض
واحنا مش مقدرين دة ولو قعدنا نقول لالا مقدرين هقول الموضوع فعل اكتر من قول
ياريت كل الشباب والبنات يعملو زيو وانا اولهم
اذكر أحب حديث لرسول الله صلي الله عليه وسلم على قلبك ؟
قال رسول الله صلي الله علية وسلم
انا وكافل اليتيم كاهتين في الجنة واشار باصبعية السبابة والوسطي
وانا اد اية الحديث دة بحبة وماثر فيا موت
واد اية هو حقيقة لانة جرب احساس اليتم من الصغر
يعني اية لما تبقي قاعد في مكان وفية اطفال من سنك ومعاهم باباهم ومامتهم وانت قاعد حتي لو كانو اقاربك هتحس بالغربة وبالوحدة وباليتم
احساس فظيع
بيوجعني من جوايا ومجرد الكلام فية بيخلي عيني تبقي عاملة زي الحنفية مع اني دمعتي مش قريبة ابدا
كيف تعرفت على سيرة الرسول صلي الله عليه سلم ؟ "ما هو المصدر"؟
بالترتيب كدا
وانا صغيرة طبعا المدرسة والمسجد لما كنت بصلي الجمعة واسمع الخطبة
ولماكنت بحضر دروس حفظ قران واحاديث
وبعدها كبرت شوية بقيت بدخل المكتبة في المدرسةواقري كتب
وبعدين عمرو خالد بارك الله فية واعزة يارب ونصرة علي اعداء الاسلام والمفسدين
وهو سبب اني اتحجبت ف سن صغير
كلامة مؤثر جدا وانا بحبة جدا وبحب كل انسان عندة حماس مثلة
وبعدها جمعية رسالة
مسئولة فيها عن تخصص الصم والبكم فا كنا بنحفظهم قران واحاديث وسنن وطبعا كنت باخد المنهج ادرسة وبعدين اظبطة بالاشارة
وبعدها اشرحة
فا كنت بعرف كتير والحمدلله يعني بحاول علي اد ما اقدر انفذ كل حديث اعرفة علي اد ما اقدر وربنا يقوينا
كمان ف دار اللي بحفظ فيها قران الايام اللي فاتت كنت بسمع احاديث كتير
يارب بس نعمل بيها كلنا
اذكر صفة تدل على عظيم خلقه صلي الله عليه وسلم والاستدال عليها بموقف ما ؟
متسامح رحيم لابعد حد ممكن
موقف بحب الموقف في غار حراء لاتحزن ان الله معنا
وموقف اليهودي اللي كان بيلقي القذورات امام منزلة
واد اية كان متسامح وعطوف
امين
لانة وصل لنا القران بسلام وتحمل الرسالة اللي اي حد فينا مش هيقدر يوصل جواب من بلد لبلد مش دين اسلامي ونشرة
وتعاملة مع اهل بيتة وابنتة اد ايةاب جميل وزوج اجمل
هل هناك تأثير لرسول الله صلي الله عليه وسلم على "شخصيتك أو حياتك أو بيتك "إذا كانت الإجابة نعم فاذكر مثالاً واحداً لكل منهم ؟
اكيد طبعا
اولا اني اتعلمت منة اني لو اؤتمنت علي سر مقولش علية ابدا
ولو حد ظلمني او اذاني مردش الظلم دة لية واحاول انتقم المنتقم هو الله وبقول حسبي الله ونعم الوكيل
وان لو حد كنت قولتلة اسراري وانا اعرف اسرارة واتخاصمنا وهو فتن عليا اني عمري ما افتن علية لو حتي قال اية عليا
واني اعطف علي اليتيم
واختار اصدقاء صالحين تقين
اذكار الصباح والمساء
لعق اليدين بعد الاكل
استعمال السواك
امرر التاج لمين؟
زي الهوااا
روفي
ابوصلاح
كفراوي
محمود الالم وامال
ميوية
ياسمين
لونلي سميالي
زيزي
دوبا
دوحا
الاستاذ
ادهم
خبيب
ابن اسكندرية
الجمعاوي الاصيل
فتافيت
نرمين
ولو
احمد الصباغ
بنوتة لاسعة
وكل اللي عايز ياخدة اهلا وسهلا
يتفضل اظن تاج جميل اي حد يتمني يجاوب علية
شكرا
ودة بوست في مدونتي عارضة فية احاديث للرسول علية الصلاة والسلام
في شكل صور
ياريت تدخلو تشوفوها
سلامممممم

Followers

اهداء الي ارواح اموات المسلمين والمسلمات اجمعين

يارب كل اللي هيقراها تكتبلة حسنة وتيسرلة حد يقراهاله
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين
الرحمن الرحيم
مالك يوم الدين
اياك نعبد واياك نستعين
اهدينا الصراط المستقيم
صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولا الضالين
امين
قل هو الله احد الله الصمد لم يلد ولم يولد ولم يكن لة كفوا احد

اللهم اغفر لهم ذنوبهم
وارحمهم ياارحم الراحمين واجعل قبورهم روضة من رياض الجنةلاحفرة من حفرالنار
واجعل مثواهم الجنةونجهم من النار ويسرحسابهم امينن

اصحو فوقو يابشرر كفايةاستسلام

اصحو فوقو يابشرر كفايةاستسلام
لاللمخدارات لاترمي نفسك للهلاك ان لجسدك عليك حق

رسول الله ص شفيعي يوم الحساب

رسول الله ص  شفيعي يوم الحساب
اقرب لي من روحي

هدفنا تطبيق وليس مجرد كلام

هدفنا تطبيق وليس مجرد كلام
حب الرسول صلي الله علية وسلم باتباع السنن

بحبكم في الله

بحبكم في الله
اصدقائي

دة مصيرعريس مني لو فكر يزعلها

دة مصيرعريس مني لو فكر يزعلها
اديني بقولك اهو شكلك هتيجي لقضاكlol

افعل ما شئت ان الله يراك

افعل ما شئت ان الله يراك
من يتق الله يجعل لة مخرج ويرزقة من حيث لا يحتسب

يسبح لله من في السماء والارض

يسبح لله من في السماء والارض
سبحان الله وبحمد سبحان الله العظيم

اسكندريةمارية وتربهازعفران

اسكندريةمارية وتربهازعفران

اسكندرية يا اسكندرية

اسكندرية يا اسكندرية

عمود السواري

عمود السواري