Tuesday, March 25, 2008

الوادع المؤقت باي باي شوية ههه

بسم الله الرحمن الرحيم
اولا عايزة اقولكم سلام
مؤقت
انا مش هقدر اكون متواجدة لفترة كدا لاتزيد عن اسبوعين تلات اسابيع
فا عندي اقتراح
انا كان في بوست كدا ولا اتنين لالا شكلهم تلاتة
كنت كتباهم لما النت كان مقطوع
ماكنتش لاقية حاجة اعملها قولت اقعد اهبل شوية
اية رايكم انشرهم الفترة بتاعت الامتحانات دي
علي اساس هبقي مشغولة وكدا ولا اسبيب دة كدا اخر بوست ولما ارجع ابقي اكتب حاجات طازة
مستنية رايكم
الامتحان اول اربعة بتاع الشفوي
وامتحانات الترم18/5
وهخلص ان شاء الله4/6
اشوفكم بعدها
دة ليسنس ياجدعان مش اي حاجة
وطبعا الاعتذار لكل البوستات اللي هتفوتني
هبقي ادخل اقراهم لما اجي بالسلامة ان شاء الله
فا طبعا لودخلت هحاول حتي ارد علي التعليقات او حتي اقراهم لو في وقت هرد والله ان شاء الله
انا علي فكرة ممكن ادخل بس انا بعمل كدا علشان احترم نفسي شوية علشان اذاكر صح بقي ومش ابقي مشغولة
واركز علشان اخلص واعوض التقدير بتاع الترم الاول
ان شاء الله فا اعذروني
في موضوعين عايزة اتكلم فيهم دلوقتي ممكن ولالا؟؟؟
قولتولي ممكن
اولا
عن الحوار اللي بقالة فترة شغال دة وعجبني جدا
الزراعة في السودان
االفدان دلوقتي هناك ب100دولار
وعلي النيل وصالحة للزرعة علي الري
بدل ما ياجماعة مصر بستوردد بمليارج قمح
والطوابير علي العيش بالهبل والقمح قليل
بعد ماكنا اكتر دولة بنصدر القمح ايام اليونان والرومان والفترة الاسلامية
ياجماعة انتو لو تعرفو مصر دي كانت عاملة ازاي زمان خصوصا اسكندرية لانها كانت العاصمة
كان القمح دة بيكفي ويزيد ونصدر ولسة عندنا مخزون لميت سنة ادام
عيب علينا بجد
جت الفكرة لما كانو بيتكلمو عنها ان لية منعملش مثلث عربي
واحد نزرع في ارض عرب بما ان مصر مبقاش فيها اراضي تصلح للزرعة
كمان اتنين تزرع بفلوس عرب وتبقي ملك للعرب
التالت
نكفي حاجتنا بايد ومال وجهد عربي
يبقي في تعاون و اتحاد نعمل كل حاجة بنفسنا لية نستورد لية يبقي فية بنا حدود
بيقولو المساحة المسموح بيها اد مصر كلها
يعني خير ماشاء الله كتير وهيبقي سعرة اقل ما بنجيبة من برة كانة بيتزرع في بلادنا
الاردن بادرت بالموضوع
وفي ناس كتير مصرية راحت واشترت
وانا عن نفسي نفسي يبقي عندي هناك ارض علي النيل وازرع فيها لاني بحب الزرع وبحب قوي فكرة الحاجة اللي تتولد وتكبر علي ايدي
ويارب العرب يتحدو في كل حاجة علي الاقل اقتصاديا ومنحتاجش لحد ابدا ياربببببب
ثانيا
موضوع الرجل اللي قتل امبارح
في السويس
من مركب امريكية قالو انها تجارية
لان لو حربية بيقولو مش بيخلو حتي الناس تصلي في المسجد اللي قريبة منها
مش مركب صغيرة تنزل البحر احتمال يكونو بيحجزو السمك علي جنب
علشان المركب وكمان بيقي معاها سفن حماية وطيرات هليكوبتر
الراجل اللي مات بيشتغل علي باب الله عندة29سنة
عندة طفل وطفلة عندهم3سنين و6شهور
يعني لسة في عز شبابة وكمان بيقولو الضربة جاية من الضهر
وانة محاولش يجي جنبهم
اعتقد اننا مينفعش نعدي الموضوع كدا وان الانسان اللي ضرب علية كذا طلقة لحد ما قتلة يعدي مرار الكرام
علي راي عضو مجلش الشعب الاخواني اللي قال
لو اسرائيل ضربت علينا نار من الضفة التانية ومش عارفين نجبهم
فادول في ايدينا وداخلين علي بورسعيد بكرة يعني
يانردحقنا ويعدم في ميدان عام كدا ويبقي عبرة ونرد نقول احنا دمنا غالي
مش رخاص زي ماهما متخيلين ومن قتل يقتل ولو بعد حين
لان لو كان العكس وسفينة مصرية في ارض امريكا قتلت مواطن امريكي هيدمرو السفينة بما فها
ياريت بقي نصحي بقي
دمنا اغلي من كدا حرام والله اللي بيحصل يخوف الواحد ع نفسة انة لو مات محدش هياخدلة بحقة وطارة ودمة هيروح هدر
ياحسرة علي العباد
يلا كفاية كدا عليكم رغاية انا
ادعولي بقي الامتحانات تيجي حلوة ربنا يستر اكتر حاجة بكرها امتحانات الشفوي دي
وابقي مراجعة وكدا ومش متوقعة هتسئل في اية
ويجي السؤال اقعد ادام الدكتر افتكر في انة صفحة وبعدها في اي عنوان طب الصورة دي كانت فين اةةةةةة يادماغي
والست او الراجل اللي بيسئل عايز يقول اللهم طولك ياروح
اصل هما اللي غلطانين محدش قالهم يسئلونا شفوي
انا بنسي كل الكلام اول ما حد بيقولي اسمك اية فا مابالكم لما يضربني السؤال خبط لزق بتلبش انا مش بتاعت كدا
ولا اية
دعواتكم
سلامممممممممممممممممممممممممممم

Followers

اهداء الي ارواح اموات المسلمين والمسلمات اجمعين

يارب كل اللي هيقراها تكتبلة حسنة وتيسرلة حد يقراهاله
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين
الرحمن الرحيم
مالك يوم الدين
اياك نعبد واياك نستعين
اهدينا الصراط المستقيم
صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولا الضالين
امين
قل هو الله احد الله الصمد لم يلد ولم يولد ولم يكن لة كفوا احد

اللهم اغفر لهم ذنوبهم
وارحمهم ياارحم الراحمين واجعل قبورهم روضة من رياض الجنةلاحفرة من حفرالنار
واجعل مثواهم الجنةونجهم من النار ويسرحسابهم امينن

اصحو فوقو يابشرر كفايةاستسلام

اصحو فوقو يابشرر كفايةاستسلام
لاللمخدارات لاترمي نفسك للهلاك ان لجسدك عليك حق

رسول الله ص شفيعي يوم الحساب

رسول الله ص  شفيعي يوم الحساب
اقرب لي من روحي

هدفنا تطبيق وليس مجرد كلام

هدفنا تطبيق وليس مجرد كلام
حب الرسول صلي الله علية وسلم باتباع السنن

بحبكم في الله

بحبكم في الله
اصدقائي

دة مصيرعريس مني لو فكر يزعلها

دة مصيرعريس مني لو فكر يزعلها
اديني بقولك اهو شكلك هتيجي لقضاكlol

افعل ما شئت ان الله يراك

افعل ما شئت ان الله يراك
من يتق الله يجعل لة مخرج ويرزقة من حيث لا يحتسب

يسبح لله من في السماء والارض

يسبح لله من في السماء والارض
سبحان الله وبحمد سبحان الله العظيم

اسكندريةمارية وتربهازعفران

اسكندريةمارية وتربهازعفران

اسكندرية يا اسكندرية

اسكندرية يا اسكندرية

عمود السواري

عمود السواري